ПОД ТЕПЕТО има нов епизод!

Гледай сега!
АктуалноГрадътНовини

Наградите на блога WhATA – Пловдив като лош пример със събарянето на галерията на „Гладстон“

Събарянето на галерията на Дружеството на пловдивските художници на улица „Гладстон“ влезе в класацията на блога WhATA за „Градски бъг на годината“. В сравнение с предходни години, когато Пловдив участва по-активно, този път градът е включен съвсем скромно в номинациите. Тя е част от номинацията „Градски бъг“, наречена „Събаряне на архитектурно ценни сгради без статут“, заедно с още два подобни примера – ресторант „Феята“ в София и т.нар. Къща с кулата в столичния квартал Лозенец.

Безспорен фаворит в категорията „Градски бъг“ са ремонтите по столичната улица „Граф Игнатиев“. Свързаната с улицата тема за пространството пред храм „Свети Седмочисленици“ и поставените там плочки предизвикаха бум както в социалните мрежи, медиите, така и в общественото пространство, достигайки до публични акции на недоволни граждани. Ремонтът на култовата софийска улица бе направен изключително некачествено и бе преправян няколко пъти, което предизвика още повече негативни реакции за харченето на публични средства и естетиката на публичните пространства.

Като отделна номинация, отново групова, е свързана с „Ремонтите на централни зони, улици и площади“. Там Пловдив отново намира място, макар и без детайлно описание – скандалите около площад „Централен“. По-предно място намират ремонтите на централния площад на Видин, който, по думите на WhATA, е добре проектиран, но подменен със стандартни бетонни тела в безстилен растер – което се случва често в много градове, както и „посредствени намерения за реконструкции“ във Враца и Шумен, които по мнението на архитектите блогъри ще доведат до същия слаб резултат.

Последният „бъг“ е масовата политика в българските общини да „обезглавяват“ дървета. Коментарът на WhATA засяга цялата страна – Пловдив не пропусна тази тенденция, като тук дори изсичането на дървета предизвика и граждански протести.

Пловдивска нишка все пак има и в положителната категория “Нормалност на годината“. За съжаление нишката е твърде далечна – сред номинациите е успехът на архитектурното студио 8 1/2, което вече работи от чужбина, но преди години бе базирано именно в Пловдив. През 2018 година екипът печели първа награда в конкурс за училище по реставрация в Херкулан. Конкурсът бе обвен от италианска организация и бе концептуален, свързан с училище по реставрация над града Херкулан (едно от римските селища, унищожени при изригването на вулкана Везувий – най-известният унищожен тогава град е Помпей). Сред другите „нормалности“ е подкастът „Градски детектив“, документалният пърформънс на Vox Populi „Което остава“, изложбата „Структури на мисълта“ в галерията на Мария Василева „Структура“, Законът за ограничаване на ограничаване на височинното строителство в София, студентската архитектурна медиа stroiinfo, няколко добри училищни ремонта в страната, както и зоната около Арена Шумен, превърната в качествено оживено пространство след ремонт – не особено атрактивен естетически, според оценкатата на блогърите.

WhATA номинират събития от годината в няколко други категории. Сред тях са нови книги, излезли през 2018 година; „Личност на годината“ – в която има само една номинация, свързана с „Гражданина в социалните мрежи“; както и категория „Сграда на годината“, в която са номинирани необичаен брой много и качествени нови сгради – показател, че всяка година се появяват все повече добри сгради в страната, въпреки многото други негативни тенденции, свързани с публичните пространства.

Всички номинации може да видите от този линк, на който може да гласувате и за вашите фаворити.

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

5 коментари

  1. И Жоро, и Здравка са прави, за разлика от ЛЕКЕТО 9060 което радостно ПЦУВАМЕ, да го духа в Годеч! На кака ХИПТЪРченцето.
    Разбира се, че имаше азбест в оная епоха – навсякъде го употребяваха. Истериите са неоправдани, ако се държи запечатан под мазилки, замазки и бои без да отделя прахоляци, а си върши работата (не помнят младите, но на времето пастата за зъби беше в . . . оловни туби).
    Та сградата си беше съвсем ОКей, само дето не я ползваха грижливо, а след СБХ варварската паплач от ДПХ я ЗАСРАХА ЗА ДА Я ЦУНАТ ЕДНИ ЗДРАВИ ДРУГАРИ.
    КлептоКрацията на Режима БоБоТРИ ще го довърши това градче.

  2. Проектът на арх.Мерджанов е бил добър, но не е бил осъществен подобаващо. През всичите повече от 40 години на съществуването си е имало проблеми с покрива. Витата стълба в източната част, която беше ацент в иначе семплото архитектурно решение, не е използвана поради аварийното си състояние. При строителството е бил използван азбест!

  3. Ако нечленоразделниО „коментар“ на 9060 се отнася до сградата в заглавието =на СБХ, а не на ДПХ, които 400 глави артаджии заграбиха и в Пловдив художници вече няма= то с КЕФ ДА ГО НАПцУВАШ лекето. (нЕкой да знае дума ХИПТЪР на каков радомирски диалект е и що ли значи? А?) Беше си отлично композирана архитектура от именития Славчо Мерджанов, най-добрият архитект на ЗлатиТрап, която сграда КлептоКрацията ЗАСРА ЗА ДА ЦУНЕ.

    А че ще възникне нещо „подобрено“ е типичният пловдивский БУДАЛлък от памтивека, дето гътна коскоджамити Куршум Хан за да изгизди Халите дето даже не са Хали вече, няма ЗАЛА, а нацвъкани нИщица . . .

    Което не е ясно от идиотическата „статия“ (отново от АКАДЕМИК ТЕДИ КАРАКОЛЬОВСКИЙ, архитектурскиО многознайник на ПодАльошата, вероятно) защо и откъде-накъде ни тика тъкмо тозий БЛОГ от десетките, както пък Меката Китка Асан Асанов, ГЕНЕРАЛНИЙ Директор на „Пловдив За ЕДНО“ (кой ли му подписа заповед за . . . назначение???) се разлепя за заглавие ДЕЗИИН, което се самопрославя за водещо световно по КОМПЛЕКСАРСТВО.

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина